Vrolijke levensmoeheid – ‘Oom Wanja’

De stukken van de Russiche auteur Anton Tsjechov (1860-1904) lijken in Vlaanderen populairder te zijn dan ooit. ‘De Drie Zusters’, ‘De Kersentuin’, ‘Ivanov’ en ‘Oom Wanja’ worden nog steeds enthousiast opgevoerd, zowel door professionele gezelschappen als amateurverenigingen. In deze tijden waarin elke tijdsbesteding een bepaald nut moet dienen, lijkt de obsessie van de mens met de droevige personages van Tsjechov, die hun dagen vullen met leegheid, groter te zijn dan ooit. Ook De Spelerij kiest met ‘Oom Wanja’ opnieuw voor een stuk van de bekende Russische toneelauteur. Of hoe een toneelstuk over verveling niet an sich vervelend hoeft te zijn. 

TuurWanja

De Spelerij is met Oom Wanja niet aan haar eerste stuk van Tsjechov toe. Al eerder nam regisseuse Paula Bangels De Drie Zusters onder haar hoede en maakte er een stuk van dat gespeeld werd door drie mannen. Bij deze Oom Wanja is de acteursgroep een heel stuk groter. Peter Thyssen, Mathias Sercu, Eva Van Der Gucht, Tuur De Weert, Maaike Cafmeyer en Florian Avoux nemen de vele rollen uit het stuk op zich en zij vormen niet de minste namen in de Vlaamse theaterwereld. Zou het daaraan te danken zijn dat we als kijker het ietwat ingewikkelde verhaal zo snel oppikken? Feit is dat in de eerste tien minuten de personages voorgesteld worden, waarna de historie uit de startblokken schiet. Oom Wanja heeft zijn hele leven lang gewerkt en is levensmoe. Als de oude professor en zijn prachtige jonge vrouw arriveren zet dat zijn wereld en die van zijn nicht Sonja op zijn kop. Toch slagen de personages er amper in iets met hun gevoelens aan te vangen en iets te ondernemen.

Scenefoto2 Wanja4

Wat doen ze dan wel, kan u zich afvragen. Ze praten en ze drinken vodka zoals alleen echte Russen dat kunnen, wat regelmatig voor een humoristisch moment zorgt. Vooral Mathias Sercu verdient hier een pluim voor de manier waarop hij de dronken dokter Astrow neerzet. De karakters draaien verder om elkaar heen en eten af en toe een mandarijntje. En ze zingen, dat ook. Paula Bangels staat met één voet ook in de musicalwereld en dat laat zich in Oom Wanja gelden. Aan slechts een gitaar hebben de acteurs genoeg om af en toe in een lied uit te barsten en hun verveling te bezingen en een danspasje uit te voeren, als een poging om de sleur te doorbreken die opnieuw niet helemaal slaagt.

Liefde staat centraal in Oom Wanja onder de vorm van een verlangen dat nooit ingelost kan worden. Haast alle personages verlangen naar een van de ander, maar of ze elkaar krijgen zullen? Zullen ze ooit de moed kunnen opbrengen om meer te doen dan te zwelgen in onbeantwoorde gevoelens en de vodka die nodig is om met die emoties om te gaan? Eva Van Der Gucht speelt haar rol met glans. Maaike Cafmeyer en Mathias Sercu vormen een iconisch beeld als ze naar het einde toe haast trillend tonen hoe weinig ondernemend wij uiteindelijk zijn, hoe zeer wij de verandering in ons leven schuwen. Eén ding is zeker: na Oom Wanja zal de ‘small talk’ op café achteraf misschien een iets meer geladen betekenis krijgen. Maak u geen zorgen; tijd verdoen is menselijk.

Deze Oom Wanja focust als geen ander op het onbeantwoorde verlangen dat Tsjechov zo centraal plaatst in zijn stukken en doet op die manier de Russische schrijver en zijn nalatenschap alle eer aan.

Oom Wanja toert nog tot februari 2016 doorheen de culturele centra bij u in de buurt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s